
Echipa „Măcelari de Elită”, susținută de Auchan, se antrenează pentru Campionatul mondial de măcelărie: Peste 6 tone de carne tranșată și 120 de ore de antrenamente pentru viitorul unei meserii
Publicat pe 04.03.2025
Formată în urma unor selecții naționale, susținute în hipermarketuri Auchan din Iași, Cluj, Timișoara și București, echipa „Măcelari de Elită” se pregătește să reprezinte România - în premieră - la campionatul mondial de măcelărie.
Astfel, începând din iulie 2024, timp de 2-3 zile în fiecare lună, 12 măcelari selectați prin concurs din toată țara care s-a întâlnit la Cluj-Napoca, în spațiile puse la dispoziție de compania Moldovan Carmangerie, pentru a se pregati pentru competiția World Butchers' Challenge (WBC), care va avea loc în 30-31 martie, la Paris. Prezența României la WBC 2025 reprezintă o premieră pentru sud-estul Europei, fiind singura țară din regiune care va concura la această ediție a competiției.
Până acum, cei 12 măcelari au făcut antrenamente cu volume impresionante de materie primă:
- 3.400 kg carne de vită
- 1.520 kg carne de porc
- 1.240 kg carne de miel
- 180 de pui
- 40 kg condimente
- 8 kg legume și fructe (ceapă, ardei, sparanghel, ciuperci, cartofi, dovlecei, castraveți, roșii, vinete, lămâi, portocale, prune uscate etc.)
- 2 kg verdețuri (rozmarin, pătrunjel, mărar, rucola, coriandru, salată verde, varză, busuioc, germeni praz, ridichi etc) și flori comestibile ornamentale
Echipa a lucrat într-un program intensiv, care a simulat condițiile de concurs, și a acumulat peste 120 de ore de antrenament, timp în care măcelarii și-au perfecționat tehnicile de tranșare și prezentare, ridicând standardele în domeniu și transformând proiectul „Măcelari de Elită” într-un punct de referință în promovarea acestei meserii tradiționale. Ultimul antrenament al echipei va avea loc în ultima săptămână a lunii martie, înainte de plecarea la Paris.
„Am început de la zero, deoarece suntem o echipă care, până la primul antrenament, nu ne cunoșteam și nu am mai lucrat împreună, dar cu fiecare antrenament a fost tot mai bine. A necesitat mai mult timp să facem ca dinamica echipei să funcționeze, dar acum lucrurile vin de la sine. Participarea la acest campionat este un lucru foarte important deoarece vrem să arătăm că și România are măcelari valoroși, că putem face aceleași lucruri pe care le fac alți măcelari la nivel mondial și că putem lucra fără să facem risipă alimentară”, spune Gabriel Arghir, căpitanul echipei.
Pe parcursul antrenamentelor, echipa și-a adaptat modul de lucru pentru a îndeplini criteriile exigente ale competiției, care vizează nu doar colaborarea și coeziunea echipei, ci și abilitățile de gestionare a timpului, menținerea unui standard ridicat de igienă, precum și siguranța în utilizarea echipamentelor și mașinilor. De asemenea, măcelarii s-au concentrat pe precizia în tranșare și minimizarea pierderilor, respectând principiile unei procesări eficiente a cărnii. Un alt aspect esențial a fost crearea unor produse cu valoare adăugată, bine prezentate și comercializabile, care să evidențieze atât creativitatea echipei, cât și respectarea temei alese pentru concurs. Toate preparatele rezultate în urma antrenamentelor au fost donate către diferite ONG-uri din Cluj care asigură masa pentru persoane din medii defavorizate.
Auchan susține echipa României „Măcelari de Elită”, care va participa în premieră la Campionatul Mondial de Măcelărie de la Paris
Echipa aleasă să reprezinte anul acesta România la Paris este formată din seniorii Gabriel Arghir (Macelleria Torelli, Torino, Italia), Sandu Mirea (Auchan Drumul Taberei, București), Ionuț Alexandru Anghel (Carmangeria Ozana, București), Ciprian Irimia (Raitar, Suceava), Adrian Petre (Carne și sare, București), Georgian-Marius Petre (Cathedral Distribution, Buzău), Bíró János László (Petry, Târgu-Mureș), Cătălin Angheru (antreprenor, București), Florin Stîngă (Sergiana, Brașov), Alin Moldovan (Boo.bburger, Cluj), și juniorii - Paul Cordea (Moldovan Carmangerie, Cluj), Petre Niță (Carmangeria Ozana, București). Juniorii vor concura în preziua competiției WBC pentru titlurile de World Champion Butcher Apprentice și World Champion Young Butcher.
Aceștia au fost coordonați pe tot parcursul antrenamentelor de Cosmin Moldovan, CEO Moldovan Carmangerie, inițiator al proiectului și viitor jurat în cadrul WBC 2025, Florin Moroșanu, director executiv al Fundației „Ștefan Moldovan” și project manager al echipei, Marius Verdeși, designerul culinar al echipei și fondatorul Zimbria și Gelu Vișan, creator de rețete și managerul Cantinei Primăriei Cluj-Napoca.
Inițiativa Fundației „Ștefan Moldovan” din Cluj-Napoca de a trimite anul acesta o echipă de măcelari români la World Butchers’ Challenge 2025, cea mai prestigioasă competiție mondială dedicată măcelăriei, a pornit din dorința de a schimba percepția asupra meseriei și de a atrage noi generații spre acest domeniu esențial. Selecția echipei participante la WBC 2025 s-a desfășurat în perioada mai-iunie 2024, în patru etape eliminatorii, organizate în Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și București. Peste 50 de măcelari din toate colțurile României s-au înscris în competiție, fiind testați de un juriu format din specialiști de top. Fiecare etapă a pus accent pe tehnică, viteză, creativitate și capacitatea de a transforma carnea într-un produs spectaculos.
World Butchers' Challenge a debutat ca o întrecere între echipe de măcelari din Noua Zeelandă și Australia. Este un eveniment ajuns la cea de-a opta ediție, și care adună anul acesta în concurs 14 țări: Australia, Belgia, Brazilia, Canada, Franța, Germania, Italia, Islanda, Marea Britanie, Irlanda, Noua Zeelandă, România, Spania și Statele Unite ale Americii.
De la debutul lui, proiectul „Măcelari de Elită” a găsit sprijin în rândul jucătorilor importanți din industria cărnii, și nu numai. Astfel, alături de partenerii strategici Auchan România și BCR, echipa este susținută și de Moldovan Carmangerie, Top Chef Măcelar, CarnEXPO, Industria Cărnii, AgroTransilvania Cluster, Carmangeria Ozana, Zimbria, Petry, Ria Do Trading, RBC, Salesianer, Monceanu Inocasings, Solina, Raitar, Carna Carpatica, Karpaten Premium Angus, MTS, SCC Erbașu, EMS Floor Group, Axial Construct Invest, Diana, Ion Moș, Emerson Technik, Rottaprint, Marchand, TESTO, Oscartielle, Renania, Abatorro, Avastar, Crainic Prodimpex și Carmic Impex, precum și Consiliul Județean Cluj, Colegiul Tehnic „Raluca Ripan” și APAR.
